Vattenavgift: Reducera för dolt läckage
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om att reducera vattenavgiften vid vattenläcka av dolt läckage.
Vad är dolt läckage?
Dolt läckage är när ledningar läcker i till exempel mark, väggar, golv eller tak, vilket gör det svårt för fastighetsägaren att upptäcka läckaget.
Det är inte ett dolt läckage om läckaget orsakats av en läckande säkerhetsventil, köksblandare eller toalettstol.
Vad kan du ansöka om?
Fastighetsägaren är betalningsansvarig för allt vatten som levereras till fastigheten och ansvarar för att fastighetens vatteninstallation är i fullgott skick.
Vattenförbrukningen delas upp i två delar, en normalförbrukningsdel och en överförbrukningsdel. Normalförbrukningen bestäms till den högsta normalförbrukningen under de tre senaste åren.
För att vi ska bevilja avgiftsreduktion gäller:
- att överförbrukningen är minst 50 % av normalförbrukningen och
- att överförbrukningen uppgår till minst 100 kbm/år.
- att läckaget ska ha varit dolt samt åtgärdats.
Om du uppfyller dessa villkor reducerar vi avgiften med 50 % av all överförbrukning.
Vi följer branschorganisationen Svenskt Vattens rekommendationer.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Nodava AB
info@nodava.se
Kundstöd
info@nodava.se
020-55 27 00
nodava.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation (BankID eller Freja+)
- Så här skaffar du e-legitimation
